Keuze knikker

Inzicht in je bedrijf maakt de keuze voor een passende medewerker makkelijker

Inzicht hebben in wie je als bedrijf wil zijn, wat je met je bedrijf wil bewerkstelligen. Als je dat helder hebt, kun je beter medewerkers zoeken die daarbij passen. In dit blog lees je waarom HR beter kan zoeken naar innerlijk potentieel in plaats van medewerkers met een rugzak -aangeleerde- kwaliteiten.

Een potentiële werknemer geeft ongevraagd advies tijdens zijn sollicitatiegesprek. In de omschrijving van de vacature werd namelijk gevraagd naar een werknemer die innovatief is en waar nodig advies kan geven aan het management. De sollicitant wordt afgewezen. Zijn autonome houding vindt men in de organisatie iets teveel van het goede en daarom té spannend.

Dit bedrijf heeft blijkbaar niet goed nagedacht over wat ze denken nodig te hebben. Als het meer op identiteitsniveau was gaan zitten en beter inzicht had in wie ze zijn, waar ze voor staan en hoe ze dat willen uitvoeren, was de kans op een goede match aanzienlijk groter geweest.

Human Being Management

Human Being Management (HBM®) is een filosofie die de mens centraal zet door vragen als ‘Wie zijn wij nou?’ en ‘Welke mensen moeten wij binnen hebben om ons doel te bereiken?’ Hierdoor worden organisaties geïnspireerd om over zichzelf na te denken.

HBM® laat organisaties naar de gehele mens kijken, met al zijn talenten en mogelijkheden.

Medewerkers zijn een belangrijke factor in het bedrijfssucces

Medewerkers zijn een belangrijke factor in het succes van een organisatie. Hun kennis, kunde en betrokkenheid zorgen ervoor dat zij de taken goed kunnen uitvoeren. Lukt dat niet of niet goed, dan worden doorgaans de regels binnen het bedrijf aangepast zodat het proces weer op de gewenste manier gaat lopen. Vaak betekent dat dat werknemers zich aan moeten passen aan de nieuwe structuur. Human Being Management zorgt ervoor dat bedrijven beter en effectiever te managen zijn, als we de mens niet langer als ‘resource’ zien, als bron om effectief en efficiënt doelen te halen. HBM® laat organisaties naar de gehele mens kijken, met al zijn talenten en mogelijkheden.

Voordelen van HBM

Het voordeel van implementatie van HBM® in een organisatie is niet alleen dat het bedrijf er beter van wordt, het gaat veel dieper dan dat. Met HBM® creëer je samenhang tussen medewerkers en het bedrijf, omstandigheden die elkaar helpen om te groeien. Vergelijk dat met de natuur waarin planten alleen goed groeien in gunstige omstandigheden. Een wisselwerking waarin balans is. Het is een natuurlijk fenomeen dat je op zoek gaat naar die balans tussen de organisatie en de medewerker. Wij noemen dat Human Being First.

Zelfreflectie zorgt voor werkgeluk

HBM® nodigt medewerkers uit tot zelfonderzoek met dezelfde vragen als bedrijven zich moeten stellen. Wie ben ik, waar sta ik, wat wil ik en wat houdt me tegen? Dat zelfonderzoek moet leiden tot inzicht om vervolgens keuzes te maken die dicht bij jouw persoonlijkheid liggen en jou centraal stellen. Nog te vaak worden medewerkers in een rol of functieomschrijving geduwd en passen medewerkers zich daarop aan. Maar aangepast gedrag leidt op lange termijn tot ziekteverzuim en zelfs burn-out. HBF beoogt juist dat er niet in de eerste plaats wordt gekeken naar wat voor de organisatie belangrijk is, maar naar wat je als mens drijft en waar je gelukkig van wordt. Als men daar de balans in weet te vinden, dan voelen zij zich in de organisatie ook beter thuis.

Bouwen aan morgen

HBF gaat uit van het in harmonie zijn van jezelf als je dichtbij je talenten zit. Zo kun je bouwen aan morgen. Mensen die dichtbij zichzelf blijven, denken na over zichzelf. Er komt meer samenhang in het bedrijf door omstandigheden die de werknemer en daarmee de organisatie laten groeien. Natuurlijk heb je de concrete kant van een organisatie: de dingen die gedaan moeten worden, een stuk organisatie die leidt tot het product of de dienst. Die moet in balans zijn met de abstracte kant van een organisatie: de visie en de missie. Wat willen we? Wat vinden we belangrijk?

Zoek als HR samen met de medewerkers naar die balans. Samen versterken ze elkaar wat zorgt voor meer openheid binnen de organisatie en aangepast gedrag tegengaat. Om zo te bouwen aan de dag van morgen!

Waarom ons dat als GewoonOngewoon aanspreekt?

Wij pakken bij een trainingsvraag niet zomaar een map met dat onderwerp uit de kast, maar we leveren maatwerk waarbij we ons vooral richten op de vraag waar deze deelnemers intrinsiek behoefte aan hebben (in plaats van de manager die vindt dat ze niet ‘passen’). Wij kijken eerst naar de deelnemer, de mens. En dat doet HBM® ook.

3 juni: Human Being First-dag

Nieuwsgierig wat HBF voor jou en je organisatie kan betekenen? Wil je HBF gaan dragen binnen jouw organisatie?


Laat je inspireren op onze inspiratiedag op 3 juni 2021.
Maak vrijblijvend kennis met dit gedachtegoed door verschillende mini-trainingen en onderwerpen die bij HBF horen.

Houd voor inschrijven onze sociale media in de gaten of stuur alvast een mailtje naar info@gewoonongewoon.